Kulcs-Kereső PPC teszt

Tegnap jött egy értesítő, hogy elindult a Kulcs-Soft saját PPC megoldása, a Kulcs-Kereső. Ilyen rövid idő alatt egy felületes tesztre futotta csak, de talán ez elegendő ahhoz, hogy leírjam az első benyomásaimat a rendszerről.

Alapbeállításban meglehetősen szkeptikus szoktam lenni azzal kapcsolatban, ha valaki új PPC rendszert akar indítani a már meglévőek mellé – úgy gondolom, hogy ehhez már túlságosan telített a piac, és túlságosan is a Google AdWords az uralkodó itthon is vardenafil otc. A Kulcs-Soft talán egy ilyen kivétel lehet, hiszen meglehetősen specializált réteg érhető el rajta keresztül: elsősorban B2B felhasználókra lehetne vele lőni.

A hirdetések ugyanis a Kulcs-Soft programjaiban és partneroldalain jelennek meg, mint amilyen például a Bookmania.eu e-könyves sitejuk.

A mindenféle számlázó, raktárkészlet nyilvántartó, CRM és egyéb kimondottan üzleti szoftverek egy nagyon jó KKV-s réteget sejtetnek, akik felé egy speciális csatorna nagyon-nagyon értékes lehet.

A lehetőség tehát ígéretes, azonban a megvalósításon úgy érzem, lehet még mit fejleszteni.

A gyors regisztrációt követően egyből kapunk egy 20.000 Ft-os keretet, amit elkölthetünk a rendszerben – ennek terhére kezdtem el bohóckodni egy picikét. Egyből feltölthetjük a hirdetésünket, a megfelelő kulcsszavakkal és hirdetési szöveggel.

Egyetlen darab, teljesen egyszerű listában adhatjuk meg, hogy  milyen szavakra akarunk megjelenni. Ez így ebben a formában pofonegyszerű – az én Google AdWordshöz szokott tudatomnak túlságosan is az. Az AdWords használatot hallottam már pilótavizsgaként  emlegetni (nagy álmom, hogy megtanulok repülőt vezetni, ha eljutok odáig, ígérem, megírom, melyik a bonyolultabb ;-)), szóval lehet, hogy a célközönség szempontjából üdvös lehet egy ennyire leegyszerűsített valami.

Csakhogy ez – szerintem – hosszútávon mindenképp fejlesztésre szorul, mindjárt meglátjuk, hogy miért is. Előbb azonban a hirdetési szöveg hozzáadása jön, ami szintén a pofonegyszerű kategória:

50 karakter címsor, 190 karakter hirdetési szöveg, plusz a link. Egy link, nem külön landing URL és display URL, ahogy az a Googleben, Etargetben megszokott – amivel látható is a kép alsó részén, az előnézetben a probléma. Ha felparaméterezem az URL-t, akkor szerintem riasztóan rosszul néz ki a dolog, szvsz mindenképpen érdemes lenne bevezetni itt is a display URL fogalmát.

Ami viszont nálam a legnagyobb negatívum – ennyivel kész is van a kampány. Úgy tűnik, a rendszer tervezői abból indultak ki, hogy a csatlakozó cégek amúgy sem szeretik túlbonyolítani a dolgokat, tehát cégenként elegendő lesz egyetlen kampány, egyetlen hirdetési szöveggel és egyetlen kulcsszó listával. Eeeennnyiii. Nem tudok megadni alternatív szöveget (hátha szeretnék különböző variánsokat tesztelni), vagy épp különböző kulcsszavakhoz különböző hirdetést – mert mondjuk alapvetően a Google AdWords szóra mást hirdetnék, mint a keresőoptimalizálásra.

Könnyen lehet tehát kampányt indítani emiatt, viszont azt gondolom, hogy a legátlagosabb cég esetében is bármikor felmerülhet, hogy különböző célcsoportoknak különböző szövegeket, kampányokat akarjon indítani – és erre nincs lehetősége. Egy magamfajta search-geeknek meg ez alap igénye.

A másik komoly problémám a rendszerrel az az árazás:

Ez komoly? Most indult a rendszer, és 136 Ft-os CPC-vel kell megkínálni – bármire is akarok hirdetni? OK, hogy nagyon jó a célcsoport (B2B, akik ráadásul hajlandóak is a zsebükbe nyúlni), de ez soknak tűnik. De nem is a mértékkel van a baj.

Hanem azzal, hogy a minimális kattintási árat a programokban és a partnersiteokon nem az adott kulcsszavakhoz méri a rendszer, hanem az összes hirdetéshez ezek szerint. Képzeljük el azt a szitut, hogy mondjuk a Google-ben nem kulcsszavanként / siteonként számolódik a licit, hanem globálisan: ha scifi regényt akarok hirdetni könyves oldalakon, akkor is ugyanakkora árat kell fizetnem, mint amennyit a bankok megadnak a hitel kulcsszóra a nagy portálokon?

A Kulcs-Keresőben magában ez a limit nem érvényesül, ott töredék áron sikerült megjelenni:

Ez viszont előhozza azt a problémát, hogy nem tudok külön licitet megadni a “keresési hálózatra”, azaz a Kulcs-Keresőre, és a “tartalmi hálózatra, vagyis a partneroldalakra, programokra. És ez utóbbiakat nem tudom szűrni sem.

A szűrés pedig fontos lenne, mint a mellékelt ábra is mutatja:

Keresőmarketing tanácsadóként egy keresőmarketinges hirdetéssel TÉNYLEG egy főképp sci-fis e-bookokkal teli oldalon akarok megjelenni? Nem, ezen az oldalon az SFportal című hobbilapomat akarnám hirdetni. 🙂 És egy, a profilomtól ennyire távol lévő oldalon egészen biztos, hogy nem 136 Ft-os CPC-ért akarnék hirdetni.

Javaslatok

A fenti negatívumok ellenére tartom a post elején mondottakat: egy ilyen meglévő elérésre lehet jó és sikeres PPC rendszert alapozni. Az AdWords-el, Etargettel, CT Networkkel nem hinném, hogy fel tudná venni a versenyt, de nem is kell neki, ha bevállalja, hogy itt nem tömegeket, hanem egy üzleti szegmenst lehet elérni – és a célzási lehetőségeket ennek megfelelően adja meg.

Fontos, hogy lehessen többféle szöveget, és az azokhoz tartozó kulcsszót megadni, akár valamiféle egyszerű CSV importot lehetővé tenni, amivel mondjuk az AdWords kampányokat át lehet húzni. 🙂 [Bár nagy valószínűséggel nem az AdWords copypaste az üdvözítő eljárás hosszútávon.]

Muszáj elválasztani egymástól a Kulcs-Kereső találati oldalait, és a különféle partnerlapokat, valamint Kulcs-Soft programokat, mert más a kettő. Nem tudom, hogy a Kulcs-Keresőt egyáltalán mennyien használják. [Tripla-zárójeles megjegyzés: nagyon fura, hogy a Bookmania keresője a Kulcs-Keresőbe visz, és ha egy Bookmanián publikált szerző nevére keresek, akkor nem ad rá találatot.]

Ami szerintem a kitörési pont lehetne, az pont nem a kereső. Hanem a Kulcs-Soft programjai.

Hogyan lehetne szegmentálni a Kulcs-Soft ügyfeleit? Hát például annak alapján, hogy milyen programokat használnak! Más az a cég, amelyik csak a Kulcs-Számla Light nevű alap számlázó programot használja – mint az, amelyik a Kulcs-Raktár nevű raktárkészlet nyilvántartót használja. Előbbi akármelyik egyéni vállalkozó lehet, utóbbinak nyilván van raktára, árukészlete – a Kulcs-Raktárban nagyobb értelme lenne mondjuk webshop keresőoptimalizálást hirdetnem. Aki útnyilvántartót használ, annak esélyebben lehet eladni autókkal kapcsolatos termékeket. Van web alapú CRM rendszere a Kulcs-Softnak, amelyik havidíjas, felhasználónként – mi van, ha én kimondottan pár fős vállalkozásokat akarok elérni, vagy épp olyat, ahol legalább egy tucat munkatárs használja a rendszert? A Kulcs-Könyvelés Plusz korlátlan cégre szóló licenszét nyilván könyvelőcégek veszik meg – nem tudom, megjelennek-e hirdetések ezekben a szoftverekben is, de ha igen, lehet, hogy pont őket akarnám elérni.

Persze, az ilyen opciókkal óvatosan kell bánni, nehogy pont az riassza el a szoftvereket már használó ügyfeleket, hogy úgy érzik, túlságosan pontosan vannak megtalálva a hirdetésekkel, és adatvédelmi aggályok merüljenek fel.

Mindenesetre, ha már csak a kereső, a szoftverek és a partneroldalak elválaszthatóak egymástól, az már egy nagy előrelépés lenne a célzásban. Nagyon-nagyon hasznos lenne egy felsorolás, hogy egyáltalán pontosan mely programokban és oldalakon jelenik meg a hirdetésünk.

Ha lehetne külön célozni ezt a három területet, és a jelenleginél kifinomultabban, akkor ez nyilvánvalóan magával kellene hogy vonja a licit-rendszer újragondolását is, ami szerintem egyébként is szükséges lenne – viszont hosszútávon profitot maximalizálna, ami valószínűleg nem egy rossz mellékhatás. 🙂

SZVSZ.

  1. Hunter szerint:

    Azt hiszem, ez gáz lesz. Ha nekünk reklámok fognak megjelenni a Kulcs-Soft CRM v. számlázó rendszerében, biztosan kivágjuk. Már látom. 🙂

  2. Miyazaki Jun szerint:

    Lehet, hogy csak az ingyenes / próba verziókban jelenik meg – nem tudom, az az igazság, hogy jelenleg nem használok Kulcs-Soft termékeket.

  3. Weinenberger szerint:

    Úgy szét spammelték jó pár email címemet az induláskor, hogy még az érdeklődés minimális csíráját is felszámolták. Rossz kezdés:(

  4. Boomerang szerint:

    Ingyenes programba miért ne lehetne reklám? Ha majd nem akarsz reklámot látni, biztos upgrade-elhetsz majd reklámmentesre. Sokan csinálják így.

  5. WebMusicaa szerint:

    Kipróbáltam én is. Webáruházakat készítünk és volt már megkeresésünk a számlázó programukból.Nekem tetszik.

line
footer
Powered by WordPress | Designed by Elegant Themes