Keresőmarketing vs. Social Media – Alma vs. Chili?

Nagyjából az az érzésem, mintha megpróbálnánk eldönteni, hogy melyik a frankóbb: az alma, mert az almáspite nélkülözhetetlen eleme, avagy a chili, mert anélkül lehetetlen chilisbabot csinálni. Olyan, mintha egy mesterszakács és egy mestercukrász vitatkozna azon, mi is az az ideális cucc, amit a vendég tányérjára kell pakolni.

Mindkettőt, csak a megfelelő helyen és időben. Egy jó étterem jó menüjében a főfogásnak meg a desszertnek is meg van a maga helye.

Amikor arról vitatkozunk, hogy akkor most a közösségi aktivitásokba vagy a keresésbe kell energiát fektetni, akkor valahogy egy valamiről feledkezünk meg: magáról a célról. Ügyfelenként, hirdetőnként változik, hogy mi is ez a cél – a cél ismerete nélkül pedig finoman szólva is nehézkes megtalálni a megfelelő eszközt.

Születésnapra inkább viszek szülinapi tortát, mint chilisbabot.

Másra jó a keresés, és másra jó a közösségi média – és ismét másra jók azok a hirdetési rendszerek is, amelyek akár egyikre, akár másikra alapulnak.

Amikor social vs. search-ről beszélünk, akkor kimondva-kimondatlanul azt a kérdést boncolgatjuk, hogy akkor most a Google vagy a Facebook lesz-e az online világ ura. Jelentem, mindkettőnek lesz egy-egy saját királysága, és ha nem cseszik el, akkor mindkettő ragyogóan meg is fog élni belőle.

Amit Doransky ír arról, hogy “A felhasználók kattintási és lájkolási mintázatai alapján fog hirdetést elhelyezni a Facebook a tartalmi partner hálózatban”, az egy működőképes dolog, remélhetőleg sokkal jobban fogják implementálni a dolgot, mint a jelenlegi belső hirdetési rendszert, ami kifinomultságban fényévekre van az AdWords-től. Ahogy Bánónak is igaza van abban, hogy a Google “Minden egyes keresésre a létező legrelevánsabb hirdetéseket fogja adni”, ami még hosszú-hosszú ideig az egyik létező leghatékonyabb hirdetési forma lesz. (A “social ki fogja nyírni /  vissza fogja szorítani a keresést” című jövőképeket már csak hivatalból is marhaságnak tartom.)

A kétféle megközelítés nem kell, hogy egymás konkurense legyen. Sőt. A nyugati világ egyik legnépszerűbb buzzwordje az integráció, a többféle csatorna és eszköz megfelelő mixelése. Hirdetőként nem Facebook usereket, nem is Google usereket, hanem vásárlókat akarok elérni, és azt nézem meg, hogy a célközönségem mit csinál, hova jár – és a megfelelő helyeken csapkodom le a labdát.

Az sem mindegy, hogy a vásárlási folyamat mely szakaszában mivel akarjuk elérni a felhasználót – olyannyira nem, hogy még egyes kulcsszó típusok is más-más fázishoz kapcsolódhatnak. [Erről már volt szó egy korábbi bejegyzésemben is.] Az ismertség építésre, az érdeklődés felkeltésére a tartalmi hálózat, a közösségi média vagy akár a szimpla bannerkampány is sokszor hatékonyabb, mint a Google keresőjében való megjelenés – ez utóbbi viszont elengedhetetlenül fontos lehet ahhoz, hogy a teljes folyamat konvertáljon. (Emellett pedig fontos visszajelzést is nyújt: ha jó volt az egyéb online vagy offline kampány, akkor többen fognak a márkanevemre keresni, mint egyébként – a keresésszám jó indikátora az egyéb aktivitások sikerességének.)

A lényeg: ne a gombhoz akarjunk kabátot venni, az egyes hatékony marketing eszközök használata önmagában még nem jelent hatékony marketinget. Az egyes eszközök között a legtöbb esetben nem az OR, hanem az AND kapcsoló áll – amennyiben beleilleszkednek egy stratégiába. Jó étvágyat kívánok mindenkinek.

  1. Lévai Richárd szerint:

    Jó kis békéltető cikk a hétvégi “események” után. 🙂

    De:

    “Google vagy a Facebook lesz-e az online világ ura. Jelentem, mindkettőnek lesz egy-egy saját királysága, és ha nem cseszik el, akkor mindkettő ragyogóan meg is fog élni belőle.”

    Egy dolgot nem szabad elfelejteni, ez pedig az integrációnak az a szintje, amiben a hétvégi vitákban kevés szó esett, vagyis az, hogy a Google és a FB is folyamatosan kísérleteznék betörni egymás területére. Vagy legalább is meg van a komoly lehetőségük.

    Egyrészt a Google folyamatosan próbálkozik a különböző közöségi dolgokkal (egyenlőre nem sok sikerrel), másrészt a Facebook pedig építit a saját rank rendszerét és spider botját like gombok formájában.
    Ha jól csinálják, nem csak a saját területükön lesznek királyok, hanem a másik területéből is egyre többet fognak uralni.

    Az csak az egyik kérdés lesz, hogy melyiket mire fogjuk tudni használni jobban (melyik, milyen célra lesz jobb eladás szempontjából), egy másik és érdekesebb kérdés, hogy melyik fogja azt mondani, ne válassz a torta és a csilisbab közül, hiszen tőlem kapsz egy komplett degusztációs menüt.

  2. Miyazaki Jun szerint:

    Határvillongások bármely két királyság között lehetnek. 🙂

    De megpróbálok összehozni a héten egy postot az elméleti szinten lehetséges Facebook Advertising vs. jövőbeni Google Advertising témakörében is, csak meg kell keresnem a kristálygömbömet. 🙂

  3. Ez érdekes, pont próbálom felderíteni a facebook használatát, merthogy igyekszem (kizárólag) kereső felhasználóból közösségivé válni. Szerintem nem vagyok egyedül ezzel, érdekes lenne megnézni, hogy a felhasználók milyen arányban és módon használják a keresést és a közösségi tartalomelérést, hogyan befolyásolja ez a vásárlási döntéseiket, sőt, akár hogy milyen módon kapcsolódik a személyiségtípusokhoz a közösségi és/vagy netes jelenlét — no meg persze a vásárlókedv, vásárlóerő, és a különböző hirdetési modellek hatékonysága. Nem tudom, van-e már erre kutatás, de érdekes eredményeket adhat. Bár ez már ezen blog hatókörén asszem kívül esik 🙂

  4. Zsolt szerint:

    Azért arra kíváncsi lennék hányan keresnek naponta asztalost a facebook-on és hányan próbálják a szomszédjuk nevét beírni a Google-ba.

    Szóval az lehet kérdés, hogy melyik cég, de az nem hogy kereső vagy közösségi oldal.

  5. […] eszközhasználati kérdésekben – legyen szó például keresés vs. display hirdetés, vagy keresés vs. közösségi média kérdésekről, csak hogy a saját kedvenceimből […]

  6. krajko attila szerint:

    Sziasztok!

    Szeretnélek megkérni titeket, hogy egy kérdőívet tötsetek ki, melyet egy
    szakdolgozathoz használnék fel, 2 percnél nem vesz el több időt és nem is kell visszaküldeni csak a végén submit gomb lenyomásával befejezheted, gyors és sokat segítenél vele.

    Előre is köszönöm!

    https://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dHVlMTVUTTVULS1nZWxKMUJ2ZFRVS2c6MQ

  7. […] hallottam már felbukkanni a social vs. search vitákban azt, hogy azért a személykeresés témakörében gyengébb a Google a közösségi […]

line
footer
Powered by WordPress | Designed by Elegant Themes