A név hasonlít a PageRankhez, és nagyjából a működése is hasonlít hozzá. Itthon azonban nem sokat beszélnek róla, és ahogy nézem, a nemzetközi webmester közösségekben sem feltétlenül sokan ismerik ezt a rangsorolási tényezőt.
A TrustRank gyakorlatilag egy olyan algoritmus, ami segíti a Googlet és a Yahoot abban, hogy még jobban tudja rangsorolni a találatokat, még relevánsabb és megbízhatóbb oldalakat hozzon előre. A TrustRank tulajdonképp egy válasz a rosszul értelmezett és használt SEO-ra.
Az alap probléma a normál PageRank algoritmussal kapcsolatban az, hogy spammelhető: egyrészt a fizetett linkhivatkozások nagyon elterjedtek, tele van a web gyanús linkcsere rendszerekkel, illetve egyéb módszerekkel is relatíve könnyen fel lehet duzzasztani mesterségesen a bejövő linkek számát. Mára már az, hogy mennyi és milyen link mutat egy adott honlapra, önmagában egész egyszerűen nem elégséges egy korrekt találati lista generálásához.
A TrustRank, mint a nevéből is adódik, a bizalomról szól. A TrustRank hasonlóan áramlik az oldalak között, mint a PageRank, egy része a linkeken keresztül átadódik egyik honlapról a másikra.
Léteznek olyan honlapok, amik egyértelműen megbízhatók – akikről nem feltételezhető, hogy spam siteokra linkelnek, tutifixen nem vesznek részt linkcsere programokban, nem váltják valutára a kimenő linkeket. Angolszász nyelvterületről hozva a példákat, az Apple, a Yahoo, a BBC vagy a CNN egészen biztosan magas bizalmat élvez a keresőkben, de léteznek magas bizalmi értékű katalógusok is, a DMOZ-on túl is. Ez a megbízhatósági érték a kiinduló siteokhoz nagy valószínűséggel manuálisan van hozzáadva – és hasonlóan adják tovább a bizalmat, mint ahogy a link erősséget is.
A TrustRankbe azonban egyéb tényezőket is belekalkulálnak, legalábbis a kiszivárgott információk szerint:
Az a tény, hogy a domain kor beleszámít a keresők bizalmi faktorába, nem újdonság. Minél idősebb a domain, annál jobban rangsorolódik – inkább csak az lehet újdonság, hogy a TrustRank része a történet. De sokan állítják, hogy amikor új domaint vásárol valaki, akkor nem árt, ha nem a minimális 1-2 éves periódusra regisztrálja magának, hanem 10 éves távlatra előre fizeti ki a regisztrációt: ennek az a jelzésértéke, hogy hosszútávra gondolkodik az illető, ha ennyit rááldoz egy domainre, akkor kisebb a valószínűsége, hogy spam oldalt akar létrehozni.
Tanulság 1: Türelem rózsát terem. Ha nincs időgyorsító készüléked, akkor muszáj lesz megvárni, amíg öregszik a domained.
Tanulság 2: Ha új domaint vásárolsz magadnak, akkor regisztrálj 10 évre előre.
Az sem újdonság, hogy bizony van története a domaineknek is. Én úgy vélem, hogy ez inkább csak annyit jelent, hogy legyen tiszta lapja egy domainnek, ne legyenek a múltban disznóságok. Ha mégis vannak egy domain historyjában disznóságok, akkor nem lehetetlen ezt ledolgozni, de nehéz. Kitartónak és türelmesnek kell lenni.
Ehhez kapcsolódik egy volt ügyfelem története: felhívott, hogy vett egy új, kulcsszavas domaint, korrektül elkezdett rajta tartalmat építeni, és mivel megtanítottam, hogyan kell jól WordPress telepíteni / optimalizálni, ezért az onsite SEO-val sem voltak gondjai, és szépen kezdett linkeket építeni rá. Mindent úgy csinált, ahogy a nagy könyvben meg van írva. Az eredmények mégsem igazolták az erőfeszítéseket, pedig ő sem az a türelmetlen fajta.
A domaint újonnan regisztrálta, de minden jel arra mutatott, hogy valami miatt büntetésben van a site. A Wayback Machine adta meg a választ, mint kiderült, a 2000-es évek fordulóján több évig egy domain bróker cég tulajdonában volt a cím, pár ezer másik társaságában. Valamennyi domainje kulcsszavas volt, 30-40% feletti kulcsszó sűrűséggel, ettől eltekintve kvázi több ezer duplikált oldallal (csak a kulcsszavak cserélődtek, minden egyéb szöveg csont ugyanaz volt). Ehhez még jött némi hidden text, és persze a “vak is látja, hogy csítel”-típusú körbelinkelés a domainek között. A béka feneke alá sikerült ezáltal lelőni a historyt, meg a TrustRanket – majd miután feladták a domaint, vagy megszűnt a cég, egy mit sem sejtő új vevő szívta meg a dolgot.
Tanulság 1: Domain vásárlás előtt nézzük meg, mi a domain története – regelte-e már valaki korábban, és ha igen, akkor mi volt rajta. Ezt a legegyszerűbben a Wayback Machine segítségével ellenőrízhetjük le.
Tanulság 2: Ne használj illegális SEO technikákat, mert 15 perc hírnévért (pár hét vagy hónap jó helyezésért) évekre tönkreteheted a saját domainedet. Duplicated content, hidden text, keyword stuffing és egyéb blackhat SEO technikákat hanyagold. Tényleg.
Egyaránt érinti a Rád mutató linkeket és a Te siteodról kifelé mutató linkeket is. Elméletileg nem kell, hogy bajod essen abból, ha spam oldalakról mutatnak a Te oldaladra linkek (hiszen ezt egy rosszindulatú konkurens is elhelyezheti), de amikor Te építesz linkeket, akkor JÓ helyen tedd azt. Legyenek természetesek a dolgok – ne legyen hirtelen link szaporulat, pláne ne túl erős honlapokról.
A magam részéről egyszer már megszívtam ilyesmit, pedig még ártatlan is voltam: az SFportal organikus kereső forgalma két hétre nagyjából lenullázódott, amire csak egyetlen egy magyarázat volt, méghozzá egy általunk szervezett sci-fi rendezvény. Erről előzetesen tudósított az Index, a Comment:com, az SG.hu, meg néhány tucat híroldal – erős siteok, magas PageRank értékkel. Szintén ez a kör utólag riportokat is írt az eseményről. Mindkét körben rengeteg erős linket kaptunk tőlük. Többekkel konzultálva egy dologra jutottunk: a Google algoritmus azt hitte, hogy én valamiféle fizetett link kampányt folytatok az SFportal érdekében. A megoldást a Webmaster Toolson keresztül beküldött Reinclusion Request jelentette, melynek során csak annyit írtam, hogy büntiben vagyok, nem tudom, miért – jelezzék, ha véletlen megsértettem volna bármiféle guidelinet. Válasz nem jött, de egy-két napon belül visszakerült az SFportal a találati listákon az őt megillető helyekre. Azt gyanítom, hogy legközelebb már ilyen probléma nem lesz, szerintem az algoritmus “megtanulta”, hogy néha vannak erős online sajtókampánnyal kísért aktivitásaink.
Tanulság: ügyelj a bejövő és a kimenő linkekre egyaránt. Linkelj megbízható oldalakra – de azokra teljes lelki nyugalommal: ne félj attól, hogy ezzel a másik honlap jobb pozícióba kerül. A jó siteokra való linkelés erősíti a bizalmat.
A TrustRank nem olyan, mint a PageRank, hogy bármiféle információt lehetne róla szerezni, nem egy kijelzett számérték. Nem fogod tudni megállapítani egy másik site TrustRankjét, csakis a józan paraszti eszedre támaszkodva: megbízhatónak tűnik ez az oldal? Eléggé központi ez a site? Vannak gyanús SEO-trükkök, amiket alkalmaznak? Ezeket a kérdéseket tedd fel magadban a saját oldaladdal kapcsolatban is – ha megnyugtató válaszokat kapsz, akkor az előbb-utóbb a találati listán is látszódni fog.
Szia, írtad a posztban, hogy megtanítottad egy ismerősödet a wordpressre. Ezt idegeneknek is meg szoktad tanítani? Vagy tudsz olyat, aki ilyennel foglalkozik? Milyen befektetést igényel ez az oktatás?
Köszi
Béla
Nem tudok ilyen oktatást, és ritkán vállalok hasonlót. Ugyanakkor hamarosan lesz WP-ügyben egy cikk sorozat a blogomon.
Írtam elég régen róla én is http://optimalizalas.info/keresooptimalizalas_/trustrank-algoritmus.php
[…] megtekintésre mindenkinek PS.: Egyetlen személyes meglátás a részemről még a végére. Írtam régen a TrustRankről, hogy mennyire befolyásolja a helyezéseket. Bizonyítékom nincs rá, de úgy gondolom, hogy a Google News-ba való bekerülés pozitív […]
A guglinyúz-ba úgy lehet bekerülni, ha jelentkezel és megadod a hírportálod adatait, hány foglalkoztatott hí írója van a honlapnak meg ilyeneket és elbírálják egyénileg
Szia Merras.
Érdekes amit írtál számomra igazolt is.
De azért egy dolgot szeretnék megemlíteni:
A duplikált tatalom más-más met-al bizony virágzik.
Vannak “seo mesterek” akik kifejezetten erre rá vannak állva (tudok olyan oldalt amit kb 8 féle képen duplikáltak 1 helyen vannak komoly kulcsszavakra), nem szeretnék példákat hozni ez nem a stílusom de tény, hogy nevetségesen át van verve a Google több témában is így….
A túl erős oldalról hirtelen link szaporulat:
hát igen ez is megállja a helyét én is jártam már hasonlóképpen pedig csak reklámoztam az oldalamat egy másik oldalamon és bizony nem láttam el a no-follow -al a linkeket – -(állítólag az segít)
Viszont ezt sem venné a google hibának ha nem jelentenek be miatta, mert ugye azért természetes dolog hogy reklámozod egyik oldaladon a másikat………
Tehát kihagytál egy sajnos fontos tényezőt, mégpedig azt hogy a konkurenciád bejelent-e téged vagy nem?
És akármit csinálhatsz ha komolyabban rád spam-elnek és bejelentgetnek egy idő után sajnos a lapoddal szemben megszűnik a bizalom – na ebben a témában is írhatna valaki aki tökös egy cikket…….
És szívesen vennék egy gondolatot részedről: miben kifejted hogy szerinted a google rangsorolja-e a webmester fiókokat?
És ha rangsorolja akkor bizonyos webmestereknek a bejelentései relevánsabbak a számára mint másoké?
Hát elnézést a hosszú hozzászólásomért… de szerintem így teljes a téma tudom kényes dolgokat feszeget……. de igen is léteznek ezek a dolgok attól hogy nem beszélünk róluk még léteznek……….