Google TrustRank – mi az?

TrustRank

A név hasonlít a PageRankhez, és nagyjából a működése is hasonlít hozzá. Itthon azonban nem sokat beszélnek róla, és ahogy nézem, a nemzetközi webmester közösségekben sem feltétlenül sokan ismerik ezt a rangsorolási tényezőt.

A TrustRank gyakorlatilag egy olyan algoritmus, ami segíti a Googlet és a Yahoot abban, hogy még jobban tudja rangsorolni a találatokat, még relevánsabb és megbízhatóbb oldalakat hozzon előre. A TrustRank tulajdonképp egy válasz a rosszul értelmezett és használt SEO-ra.

Az alap probléma a normál PageRank algoritmussal kapcsolatban az, hogy spammelhető: egyrészt a fizetett linkhivatkozások nagyon elterjedtek, tele van a web gyanús linkcsere rendszerekkel, illetve egyéb módszerekkel is relatíve könnyen fel lehet duzzasztani mesterségesen a bejövő linkek számát. Mára már az, hogy mennyi és milyen link mutat egy adott honlapra, önmagában egész egyszerűen nem elégséges egy korrekt találati lista generálásához.

A TrustRank átadódik

A TrustRank, mint a nevéből is adódik, a bizalomról szól. A TrustRank hasonlóan áramlik az oldalak között, mint a PageRank, egy része a linkeken keresztül átadódik egyik honlapról a másikra.

Léteznek olyan honlapok, amik egyértelműen megbízhatók – akikről nem feltételezhető, hogy spam siteokra linkelnek, tutifixen nem vesznek részt linkcsere programokban, nem váltják valutára a kimenő linkeket. Angolszász nyelvterületről hozva a példákat, az Apple, a Yahoo, a BBC vagy a CNN egészen biztosan magas bizalmat élvez a keresőkben, de léteznek magas bizalmi értékű katalógusok is, a DMOZ-on túl is. Ez a megbízhatósági érték a kiinduló siteokhoz nagy valószínűséggel manuálisan van hozzáadva – és hasonlóan adják tovább a bizalmat, mint ahogy a link erősséget is.

A TrustRankbe azonban egyéb tényezőket is belekalkulálnak, legalábbis a kiszivárgott információk szerint:

Domain kora, és a regisztráció érvényessége

Az a tény, hogy a domain kor beleszámít a keresők bizalmi faktorába, nem újdonság. Minél idősebb a domain, annál jobban rangsorolódik – inkább csak az lehet újdonság, hogy a TrustRank része a történet. De sokan állítják, hogy amikor új domaint vásárol valaki, akkor nem árt, ha nem a minimális 1-2 éves periódusra regisztrálja magának, hanem 10 éves távlatra előre fizeti ki a regisztrációt: ennek az a jelzésértéke, hogy hosszútávra gondolkodik az illető, ha ennyit rááldoz egy domainre, akkor kisebb a valószínűsége, hogy spam oldalt akar létrehozni.

Tanulság 1: Türelem rózsát terem. Ha nincs időgyorsító készüléked, akkor muszáj lesz megvárni, amíg öregszik a domained.
Tanulság 2: Ha új domaint vásárolsz magadnak, akkor regisztrálj 10 évre előre.

Domain története (history)

Az sem újdonság, hogy bizony van története a domaineknek is. Én úgy vélem, hogy ez inkább csak annyit jelent, hogy legyen tiszta lapja egy domainnek, ne legyenek a múltban disznóságok. Ha mégis vannak egy domain historyjában disznóságok, akkor nem lehetetlen ezt ledolgozni, de nehéz. Kitartónak és türelmesnek kell lenni.

Ehhez kapcsolódik egy volt ügyfelem története: felhívott, hogy vett egy új, kulcsszavas domaint, korrektül elkezdett rajta tartalmat építeni, és mivel megtanítottam, hogyan kell jól WordPress telepíteni / optimalizálni, ezért az onsite SEO-val sem voltak gondjai, és szépen kezdett linkeket építeni rá. Mindent úgy csinált, ahogy a nagy könyvben meg van írva. Az eredmények mégsem igazolták az erőfeszítéseket, pedig ő sem az a türelmetlen fajta.

A domaint újonnan regisztrálta, de minden jel arra mutatott, hogy valami miatt büntetésben van a site. A Wayback Machine adta meg a választ, mint kiderült, a 2000-es évek fordulóján több évig egy domain bróker cég tulajdonában volt a cím, pár ezer másik társaságában. Valamennyi domainje kulcsszavas volt, 30-40% feletti kulcsszó sűrűséggel, ettől eltekintve kvázi több ezer duplikált oldallal (csak a kulcsszavak cserélődtek, minden egyéb szöveg csont ugyanaz volt). Ehhez még jött némi hidden text, és persze a “vak is látja, hogy csítel”-típusú körbelinkelés a domainek között. A béka feneke alá sikerült ezáltal lelőni a historyt, meg a TrustRanket – majd miután feladták a domaint, vagy megszűnt a cég, egy mit sem sejtő új vevő szívta meg a dolgot.

Tanulság 1: Domain vásárlás előtt nézzük meg, mi a domain története – regelte-e már valaki korábban, és ha igen, akkor mi volt rajta. Ezt a legegyszerűbben a Wayback Machine segítségével ellenőrízhetjük le.

Tanulság 2: Ne használj illegális SEO technikákat, mert 15 perc hírnévért (pár hét vagy hónap jó helyezésért) évekre tönkreteheted a saját domainedet. Duplicated content, hidden text, keyword stuffing és egyéb blackhat SEO technikákat hanyagold. Tényleg.

Link séma

Egyaránt érinti a Rád mutató linkeket és a Te siteodról kifelé mutató linkeket is. Elméletileg nem kell, hogy bajod essen abból, ha spam oldalakról mutatnak a Te oldaladra linkek (hiszen ezt egy rosszindulatú konkurens is elhelyezheti), de amikor Te építesz linkeket, akkor JÓ helyen tedd azt. Legyenek természetesek a dolgok – ne legyen hirtelen link szaporulat, pláne ne túl erős honlapokról.

A magam részéről egyszer már megszívtam ilyesmit, pedig még ártatlan is voltam: az SFportal organikus kereső forgalma két hétre nagyjából lenullázódott, amire csak egyetlen egy magyarázat volt, méghozzá egy általunk szervezett sci-fi rendezvény. Erről előzetesen tudósított az Index, a Comment:com, az SG.hu, meg néhány tucat híroldal – erős siteok, magas PageRank értékkel. Szintén ez a kör utólag riportokat is írt az eseményről. Mindkét körben rengeteg erős linket kaptunk tőlük. Többekkel konzultálva egy dologra jutottunk: a Google algoritmus azt hitte, hogy én valamiféle fizetett link kampányt folytatok az SFportal érdekében. A megoldást a Webmaster Toolson keresztül beküldött Reinclusion Request jelentette, melynek során csak annyit írtam, hogy büntiben vagyok, nem tudom, miért – jelezzék, ha véletlen megsértettem volna bármiféle guidelinet. Válasz nem jött, de egy-két napon belül visszakerült az SFportal a találati listákon az őt megillető helyekre. Azt gyanítom, hogy legközelebb már ilyen probléma nem lesz, szerintem az algoritmus “megtanulta”, hogy néha vannak erős online sajtókampánnyal kísért aktivitásaink.

Tanulság: ügyelj a bejövő és a kimenő linkekre egyaránt. Linkelj megbízható oldalakra – de azokra teljes lelki nyugalommal: ne félj attól, hogy ezzel a másik honlap jobb pozícióba kerül. A jó siteokra való linkelés erősíti a bizalmat.

Zárszó a TrustRankről

A TrustRank nem olyan, mint a PageRank, hogy bármiféle információt lehetne róla szerezni, nem egy kijelzett számérték. Nem fogod tudni megállapítani egy másik site TrustRankjét, csakis a józan paraszti eszedre támaszkodva: megbízhatónak tűnik ez az oldal? Eléggé központi ez a site? Vannak gyanús SEO-trükkök, amiket alkalmaznak? Ezeket a kérdéseket tedd fel magadban a saját oldaladdal kapcsolatban is – ha megnyugtató válaszokat kapsz, akkor az előbb-utóbb a találati listán is látszódni fog.

  1. Béla szerint:

    Szia, írtad a posztban, hogy megtanítottad egy ismerősödet a wordpressre. Ezt idegeneknek is meg szoktad tanítani? Vagy tudsz olyat, aki ilyennel foglalkozik? Milyen befektetést igényel ez az oktatás?

    Köszi
    Béla

  2. Miyazaki Jun szerint:

    Nem tudok ilyen oktatást, és ritkán vállalok hasonlót. Ugyanakkor hamarosan lesz WP-ügyben egy cikk sorozat a blogomon.

  3. […] megtekintésre mindenkinek PS.: Egyetlen személyes meglátás a részemről még a végére. Írtam régen a TrustRankről, hogy mennyire befolyásolja a helyezéseket. Bizonyítékom nincs rá, de úgy gondolom, hogy a Google News-ba való bekerülés pozitív […]

  4. A guglinyúz-ba úgy lehet bekerülni, ha jelentkezel és megadod a hírportálod adatait, hány foglalkoztatott hí írója van a honlapnak meg ilyeneket és elbírálják egyénileg

  5. Joki szerint:

    Szia Merras.

    Érdekes amit írtál számomra igazolt is.

    De azért egy dolgot szeretnék megemlíteni:
    A duplikált tatalom más-más met-al bizony virágzik.
    Vannak “seo mesterek” akik kifejezetten erre rá vannak állva (tudok olyan oldalt amit kb 8 féle képen duplikáltak 1 helyen vannak komoly kulcsszavakra), nem szeretnék példákat hozni ez nem a stílusom de tény, hogy nevetségesen át van verve a Google több témában is így….

    A túl erős oldalról hirtelen link szaporulat:
    hát igen ez is megállja a helyét én is jártam már hasonlóképpen pedig csak reklámoztam az oldalamat egy másik oldalamon és bizony nem láttam el a no-follow -al a linkeket – -(állítólag az segít)
    Viszont ezt sem venné a google hibának ha nem jelentenek be miatta, mert ugye azért természetes dolog hogy reklámozod egyik oldaladon a másikat………
    Tehát kihagytál egy sajnos fontos tényezőt, mégpedig azt hogy a konkurenciád bejelent-e téged vagy nem?
    És akármit csinálhatsz ha komolyabban rád spam-elnek és bejelentgetnek egy idő után sajnos a lapoddal szemben megszűnik a bizalom – na ebben a témában is írhatna valaki aki tökös egy cikket…….
    És szívesen vennék egy gondolatot részedről: miben kifejted hogy szerinted a google rangsorolja-e a webmester fiókokat?
    És ha rangsorolja akkor bizonyos webmestereknek a bejelentései relevánsabbak a számára mint másoké?
    Hát elnézést a hosszú hozzászólásomért… de szerintem így teljes a téma tudom kényes dolgokat feszeget……. de igen is léteznek ezek a dolgok attól hogy nem beszélünk róluk még léteznek……….

line
footer
Powered by WordPress | Designed by Elegant Themes