Megnyílik az iWiW a Google előtt

Miközben népszerű dolog temetni az iWiW-et temetni, azért vannak fejlesztések rajta. Igaz, hogy azoknak – mint pl. amilyen én is vagyok -, akik már totálisan átszoktak a Facebookra, ezek már keveset jelentenek.

A név kötelez – a SUPERSEO konferencia tényleg szuper volt, erről írt Konrád és hh is. Ennek keretében jelentette be Longhand és Bazsó, hogy hamarosan megnyílik az iWiW, és hagyni fogják, hogy a Google-bot feldolgozza a tartalom egy igen jelentős részét. A felhasználók profilja nyilvános lesz (már persze abban az esetben, ha maga a felhasználó is ehhez hozzájárul), a klubok oldalai, az események, az apróhirdetések.

Kereső optimalizálás szempontjából pedig ennek komoly kihatása lesz, a teljesség igénye nélkül megpróbálok párat összeszedni.

Spam

A gond az, hogy az iwiw.hu a magyar nyelvű internet egyik legerősebb domainje, ami egészen biztosan vonzani fogja a spammerséget a SEO-val összetévesztő felhasználókat. Ennek egyik lehetősége a profiloldalak linkekkel való feltöltése lesz – bár ezt relatíve könnyen parkolópályára teheti a nofollow aktív használata. A nagyobbik gondot az fogja jelenteni, ha maguk a profilnevek (legyen az személy vagy klub) fognak rárepülni komolyabb kulcsszavakra. Ha jól értettem, akkor a sok technikai nehézség közül az egyik az URL-ekhez kapcsolódik, az http://iwiw.hu/pages/user/userdata.jsp?userID=XXXXX típusú URL-ek le lesznek cserélve keresőbarátabbra, iwiw.hu/miyazaki-jun formátumban. Sajnos külföldi social oldalakon (pl. Ninges siteok esetében) gyakran bele lehet futni kulcsszavas profilnevekbe (a népszerűbb rendszerek esetében komplett botok vannak írva spames regisztrációk létrehozására), így nem lennék meglepve, ha találkoznánk iwiw.hu/olcso-kinai-wckefe-importorok (© Longhand) című személyekkel vagy klubokkal az iWiW-en a jövőben. [NEM, NEM TIPPET AKAROK ADNI SPAMMEREKNEK, sajnos ez elterjedt stratégia, ami be fog gyűrűzni előbb-utóbb enélkül a post nélkül is, inkább találjuk ki, hogyan védekezhetünk ellene.]

A domain erős lesz tehát, Longhand SEO tanácsai meg biztos jók lesznek, a Virgo meg ezeket a technikai-jogi-üzleti lehetőségekhez képest meg nyilván minél jobban igyekszik majd implementálni. Ha nem történik valami váratlan, akkor azt tippelném, hogy az iWiW oldalak jól fognak rangsorolódni a Google.hu találati listáin.

Nem tudom, mi lenne a jó megoldás – nyilván kell moderálni, de egy ilyen nagy látogatottságú oldalon ez azért macerás, esetleg a kluboldalak a Facebookhoz hasonlóan csak X rajongó összegyűjtése után kaphatnának ilyen URL-t. Vagy ha a találati listán sok ilyen spambe futnánk bele, akkor még mindig lehet spam reportot küldeni a Google-nek (Nebehaj Viktor állandóan javasolta is ezt a konfon), oszt oldja meg a Search Quality csapat, hogy megmaradjanak a releváns iWiW találatok, de használhatatlanok legyenek a spamprofilok. 🙂

Azt gondolom, hogy erre nyilván kell, hogy legyen egyébként valami algoritmikus megoldás, ami azonosítja a social networköket / bloghostokat, és elválasztja az ocsút a búzától anélkül, hogy ártana a fődomain megítélésének és bizalmának, különben egy WordPress.com, egy Blog.hu vagy egyéb blogszolgáltatót, de egy csomó (pl. Ning alapú) social networkkel nem találkoznánk a találati listákon. Lehet, hogy emiatt felesleges is az aggodalom, de azért nem árt a védelmen elgondolkodniuk az illetékeseknek.

Személykeresés

Többször hallottam már felbukkanni a social vs. search vitákban azt, hogy azért a személykeresés témakörében gyengébb a Google a közösségi hálózatokkal szemben. Ezt sosem tartottam valami erős érvnek, hiszen ha hozzáfér valamilyen adathoz a Google, akkor azt fel fogja tudni dolgozni, és jól fogja tudni prezentálni a találati listákon is. Nézzük meg például, hogy mit dob a SUPERSEO konf sztárvendégének, Nebehaj “Nem tudom, Te mit gondolsz erről” Viktor nevére való kereséskor a Google:

Ott a Google profile, a Twitter account az aktuális csiripekkel, meg a Facebook profil is megtalálható. Ami változni fog, hogy ide fel fog mászni az iWiW is – a nevekre való keresés pedig igen szép szeletet kihasít a teljes tortából, úgyhogy innét fog tudni hozni látogatót az iWiW. Valaki kérdezte tőlem a konferencián, hogy szerintem akkor meg fogja-e tudni verni az iWiW a Facebookot a találati listákon – azt nem tudom, de hogy megvan rá az esélye, az biztos. A Facebook nemzetközileg erős, a Google.hu viszont a lokális tartalmakat fogja előnyben részesíteni. Azt tippelem, hogy ez a “verseny” személyfüggő lesz inkább: ki melyik közösségi oldalon aktívabb, melyiken van több publikus ismerőse (a körbelinkelés miatt ez döntő tényező lehet). Ha megnézzük, akkor az én esetemben pl. nem tűnik fel sem a Facebook, sem a Twitter a top10-ben:

10-ből 7 találat olyan, ami általam kezelt oldalra vezet, valamint egy Wikipédia-bejegyzés amit egyszer majd kéne frissíteni, egy vendégpostom a sorozatjunkien, valamint egy ajánlás g-easytől. Egy jó ideje kevésbé vagyok aktív Twitteren, a Facebookon is kisebb gőzzel jelenek meg (leginkább egy fanpage-et kezelek akkor is, vagy privát csoportokban dumálgatok közelebbi ismerősökkel) – amikor aktívabb voltam, akkor azért feltűnt a Facebook és a Twitter profilom is a top10-ben, de a top20-ban ezek továbbra is ott vannak.

Az iWiW ilyen szempontból a reputáció menedzsmentben is hozhat újat. Vannak olyan ajánlatkérések, amik nem arról szólnak, hogy XY honlapot kereső optimalizálni kellene – hanem arról, hogy “pucoljuk ki a top10-et”, mert pl. kényelmetlen tud lenni egy Tékozló Homáros bejegyzés egy termékről vagy cégről. Egy megfelelően karbantartott, hivatalos Facebook page vagy – a megnyílás után – egy iWiW-klub bizony sokat segíthet egy-egy brandnek vagy személynek abban, hogy mi lesz róla látható a Google találatok élén.

Vissza is üthet persze a dolog – ha egy iWiW felhasználó átgondolás nélkül leokézza a profiloldalának nyilvánossá tételét, akkor ne csodálkozzon azon, hogy az iszunk-hányunk-belefexünk-típusú képei ezentúl még könnyebben hozzáférhetővé válnak a HR-osztályok számára. Igen, már régóta téma, de most még aktuálisabban bele kell majd verni az emberek fejébe, hogy a közösségi hálózat nem azt jelenti, hogy csak a barátaink látnak minket, hanem pont olyan, mintha a nyilvános blogunkban osztanánk meg minden infót magunkról.

Bár felhasználószámban a Facebook már beelőzte, azért azt nem gondolnám, hogy az iWiW szép lassan kiürül a közeljövőben – lesznek olyan felhasználók a továbbiakban is, akiket csak ott fogunk tudni megtalálni. Kulcsfontosságú lesz az, hogy az [origo] hogyan kommunikálja ezt a változást a felhasználókkal, és azok hogyan fogadják – főleg azok, akik idáig szentül meg voltak róla győződve, hogy a profiljukat úgysem látja más, csak az ismerőseik.

Helységnevek és apróhirdetések

Longhandnek már évek óta mániája volt, hogy lokáció alapú keresésekre milyen szépen rá lehetne repülni az iWiW-el, most ez is megvalósulhat. Ami viszont már középtávon is fájdalmas lehet több szereplőnek – például az apróhirdetési oldalak, ingatlanközvetítők számára, amelyek jellemzően keresőforgalomból tartják fenn magukat, kénytelenek lesznek megküzdeni egy új szereplővel, aki már induláskor iszonyatosan erős lesz. Gondolom, ez majd az [origo] számára is jelenthet újabb bevételi forrást (kiemelt apróhirdetések eladásának formájában például) az iWiW irányából a banneres / Etargetes bevételek mellett, de már csak a SEO miatt megnövekedő puszta forgalom is igen értékes lehet a számukra.

Nem tudom, hogy akár most, akár a későbbiekben tervezik-e megnyitni az appokat is a keresők előtt, de ha igen, akkor akár az app fejlesztésekbe is beköszönhet a SEO-korszak.

Az iWiW mindenképpen nyerhet tehát a kereső előtti megnyitással – ha mást nem, időt és pénzt a további fejlesztésekhez. A SEO önmagában nem fogja megváltoztatni a trendet, de a nagyobb látogatottság esetleg visszaszipkázhat felhasználókat (pl. legalább az apróhirdetési lehetőségek használatára).

  1. kisvirag szerint:

    Jun, azért ezt a személykeresősdit a keresőben kipróbálnád valami kevésbé egzotikus névvel is?
    Mondjuk az enyémmel, vagy azzal, hogy Kis József? 🙂
    ilyen esetekben azért szerintem még mindig jobban működik egy közösségi oldal keresője, mint a google, aki kiadja a legerősebb ilyen nevű személy(ek) valamilyen találatát, utána meg találd ki melyik az, amelyiket keresed 🙂
    Illetve, az jó kérdés, hogy ha van 160 Katona Zsuzsa, akkor az URL hogy fog kinézni? iwiw.hu/katona-zsuzsa-1 meg iwiw.hu/katona-zsuzsa-160 ? 🙂

  2. Miyazaki Jun szerint:

    Te, ha beírod a Facebookon vagy az iwiwen azt, hogy Kiss József, akkor mennyivel vagy előbbre, mint ha a Google-ben teszed ezt? 🙂

    Max. annyi, hogy legalább kapsz avatarképeket, amiknek a 70%-ban vagy a kedvenc kutyája van, vagy egy képregényfigura, vagy a kedvenc színésze, esetleg egy különösen jólsikerült fotó egy 12 és fél évvel korábbi szivárványról 🙂

    Amúgy legrosszabb esetben ki lehet vezetni az iWiW saját listáját a Kiss József nevű emberekről. 🙂

    Az URL, most hogy mondod, lehet, hogy iwiw.hu/miyazaki-jun-XXXXX lesz, ahol az XXXXX a jelenleg is meglévő ID.

  3. kisvirag szerint:

    annyival vagyok előrébb, hogy minden egyes találat egy külön ember, és tudom, hogy mindegyik másik embert jelent, míg a keresőnél nem tudom, melyik Kiss Józsefes találat az, ami esetleg ugyanahhoz az emberhez tartozik, vagy másik-másikhoz (pl több twitter, facebook, iwiw profil, weboldal, bloghuprofil stb stb.)
    és ha a néven kívül még legalább 1 vagy 2 adatot (pl kor és város) tudok, akkor azért iwiwen elég jól le lehet szűkíteni a találatokat, de talán facen is. keresőben ez is problémásabb történet 🙂

  4. norbibo szerint:

    Ez nagyobb hatású lesz, mint az egész designváltás mizéria. Kvázi megmentheti a zsiwiwet…

  5. Miyazaki Jun szerint:

    @kisvirag – najó, ezt elfogadom. De a Google majd kitalál erre is valamit 🙂

    @norbibo – önmagában szerintem ez nem fogja “megmenteni” az iwiw-et, de napi látogatószámban, és az ebből generált bevételben (plusz az esetleges ingatlanos, apróhirdetéses extra bevételben) jól járhat az [origo].

  6. dragon szerint:

    Tudom trollkodás, de nem leszólásként írom, hanem a jövőbeni publikálások miatt. Néhol szebben is kifejezhetted volna magad ami közelebb áll a magyar nyelvhez, ha már ez egy magyar nyelvű írás.

    “hiszen ha hozzáfér valamilyen adathoz a Google, akkor azt fel fogja tudni dolgozni, és jól fogja tudni prezentálni”

    “úgyhogy innét fog tudni hozni látogatót az iWiW. Valaki kérdezte tőlem a konferencián, hogy szerintem akkor meg fogja-e tudni verni az iWiW a Facebookot a találati listákon”

  7. hrongyorgy szerint:

    A @kisvirag altal felvetett problemara en eleg egyszeru megoldast latok: szabvanyositani kellene a profiladatok publikalasi modjat, egy, a hCard-hoz hasonlo szabvannyal, ezt a keresok is konnyen tudnak ertelmezni. Es innentol mar barhol lehetne arra keresni hogy birthdate:02/29

  8. Miyazaki Jun szerint:

    @dragon, köszönöm a visszajelzést, majd igyekszem jobban fogalmazni a későbbiekben.

line
footer
Powered by WordPress | Designed by Elegant Themes