Google.hu usability elemzés

A Goldenblog tanácsadói kategóriájának top10-es listájába is beküzdötte magát az Ergománia blog – mert friss, mert jó, mert olyan dologgal foglakozik, amellyel kevesen még. Rung András kitűnő érzékkel szedi szét a legnagyobb cégek honlapjait webergonómiai szempontok alapján – úgyhogy megkértem: írjon már egy vendégpostot a Google.hu-ról.

A Bing kapcsán megjelentek olyan vélemények, mely szerint a Google-nek a usability kapcsán van hova fejlődnie. Magam is írtam ilyesmit egy korábbi bejegyzésemben:

A Binget és a Szörcs.hu-t tesztelgetve érett bennem a meggyőződés, hogy a Googlenek elsősorban a usability kapcsán kell fejlődnie – lehet jobb, és használhatóbb találati oldalt csinálni, mint a Google megszokott puritán stílusa. Ha igazak a tanulmány megállapításai, akkor kell is – nem lennék meglepve, ha rövid időn belül a Google átdesignolná magát, modernebb külsőt öltene magára.

Rung Andrástól most ingyen tippet kapnak a Google mérnökei, át is adom neki a szót. 😉

A Google se kapna ötöst használhatóságból

Ha a praktikusság szóba kerül, akkor az emberek gyakran hozzák fel példaképp a Google jó kezelhetőségét. Habár a Google sok szempontból megelőzte a korát, számos esetben adhatna jobb felhasználói élményt, propecia Canada, gördülékenyebb használatot.

Megjelenés

A Google meglehetősen ronda. Kár is tagadni, pedig a jó design fontos része a használhatóságnak, mert bizalmat kelt és toleránsabbá teszi a felhasználókat a felhasználói felület hiányosságaival szemben. A Google-nek a bizalomra kevésbé van szüksége, hisz mindenki ismeri, azonban egy inspiráló designnal sokkal kellemesebbé tehetné az egyébként sokszor nehézkes keresési folyamatokat.

Helykezelés

A Google nyitóoldalán elég nagyvonalúan bánik a rendelkezésére álló hellyel. A Google felirat bántóan nagy, állandóan elvonja az ember figyelmét a valódi feladatától. Mindenki ismeri a Google-t, nem kellene ennyire sulykolni már.

A nagyvonalúság jegyében a keresési ablak mellett és alatt hatalmas fehér mezők tátonganak, míg a keresés közelében és a felső mezőben össze vannak zsúfolva a fontos opciók. Természetesen emiatt a Google sokféle képernyőmérettel is jól meg tud jelenni, de erre egy rugalmasabb, a térhez jobban alkalmazkodó designt kellene kialakítaniuk.

Keresési interface

Keresési interface

Keresés indítása

Megfelelően nagy a szövegbeviteli mező, de a betűk túl kicsiben jelennek meg. Van helyünk bőven, felesleges a lényegen spórolni. A keresés gomb bántóan kicsi szintén, elég lenne ha csak keress felirattal lenne megcímkézve. Valami jobban látható színnel kellene kiemelni a keresés gombját, hogy egyértelmű legyen mire kell kattintani. Másrészt a sok egyéb tartalom veszi körül a keresés gombot, ami miatt  sokkal nehezebben látható.

Jó napom van gomb

A Google keresőfelületén található egy jó napom van gomb, amely rögtön az első találati oldalra visz. A gombot bevallottan senki sem használja, a Google vezetősége mégis ott tartja, mert szerintük az emberek szeretik, mivel lazaságot kölcsönöz az egyébként kockás oldalnak. Szerintem ugyanakkor csak a zavart fokozza. Nevéből nem lehet tudni mire jó, és egy felesleges funkciónak foglalja az egyik legjobb helyet.

Beszélgetés a Jó napom van gombról

A Google magyarázkodása, hogy miért is jó a Jó napom van gomb

Keresés paramétereinek helye

Jobb lenne, ha a keresés gomb jobb oldalt lenne mindig, mint sok Google-s aloldalon, és a paraméterek (pl. web, magyar nyelvű oldalak stb.) az egyébként felesleges Keresés címkézés nélkül közvetlenül a keresés doboza alatt szerepelnének. Mivel most a keresés gomb alatt vannak, megtörik a folyamat, amely három lépésből állna:

1. Keresési kulcsszavak megadása

2. Paraméterek beállítása

3. Keresés indítása

Paraméterek elnevezései

A paraméterek nem csak rossz helyen, de rossz nevekkel szerepelnek. A Web sokkal jobban szemben állna a helyi változatokkal, ha teljes webnek lenne címkézve.

Oldalak ebből az országból: Magyarország utal arra, hogy honi oldalakat keresünk. Nyilván könnyű legenerálni ezt automatikusan, de az igényesebb és rövidebb Oldalak Magyarországból, Németországból stb. legyártásához sem kellene nyelvtechnológiai nagyhatalomnak lenni. Ráadásul a Google még az is, ez bizony hanyagság.

A keresésben a google szó teljesen felesleges, csak növeli a vizuális komplexitást.

Vizuális ügyetlenségek

Az oldal alja rendben van, csak vizuálisan meglehetősen igénytelen. Ha pedig képeket keresünk, akkor a keresési interface indokolatlanul átrendeződik, és szétcsúszott hatást kelt:

Képkeresés

Képkeresés

Google Képkereső - Teljes nyitóoldal

Google Képkereső - Teljes nyitóoldal

Az extrák nehézkes kezelése

A Web, képek, hírek linksor a bal felső sarokban nagyon messze van a keresési mezőtől, nehézkes az elérésük, alig látszanak. A speciális keresést jobban kiemeléném és máshogy hívnám, egy kicsit barátságosabban. A beállítások, nyelvi eszközök bezavarnak a keresésben, mert közvetlenül a keresés doboz mellett szerepelnek. A gmail linkre kattintva eltűnik a Google nyitóoldali alkalmazások sora, vagyis teljesen átrendeződik a menüsor.

Igénytelenségek kereséskor

Ha elindítok egy keresést, akkor a nyelvi eszközök eltűnnek. Nem tetszik az se, hogy a kulcsszavaim a jobb szélre ki vannak nyomva. Itt teljesen érdektelen és felesleges feltűntetni, hogy hány másodperc alatt jött be a találat. Majd a felhasználó eldönti, hogy gyors-e a szolgáltatás vagy sem.

Google.hu találati oldal

Google.hu találati oldal

Találati eredmények

A struktúrából nem egyértelmű, hogy az elöl és az oldalt lévő szponzorált linkek miben különböznek.

Jól teszi a Google, hogy kiemeli a találati szavakat félkövérrel, de elvesznek ezek a sok szemét közt. Hiányzik a találatok személyre szabhatóságának a lehetősége, mint pl. opcionálisan érdekes lenne, hogy mikoriak a weboldalak.

Google.hu - Találatok megjelenítése

Google.hu - Találatok megjelenítése

Erősségek a találati oldalon

Előnyös, hogy a hirdetések hirdetés jellegét egyértelműen kommunikálják, de a ezek vizuálisan nem egységesek, ezért rondák. Helyes, hogy a találatoknál az oldalak urljét egységesen mutatja a Google, és az is, hogy mindenütt szerepeltet linket a tárolt változatok gyors eléréséhez.

Felesleges a találati oldalon

A találatok előre és hátraléptetése (promote, remove) elsőre ötletesnek tűnik, de motiváció nélkül sok értelme nincs. Hisz minek rendezgetne az ember egy olyan találati listát, amit soha többet nem fog látni.

Nyelvtechnológia alacsony szintje

Sajnos a Google-t nem nagyon érdekli a magyar nyelvtechnológia. Hiába van ingyen is egy rakás hasznos eszköz, ezek beépítésével nem bajlódik. Így amikor beírom az ingatlanjaitokkal szót, ha nincs találat, akkor nem jutna eszébe a ragokat leszedni és az ingatlanra vagy az ingatlanjaitokra találatokat adni. Ezt ma már könnyű lenne megoldani.

Elrejtett csodák

A Google nagyon sok mindent tud, de ezeket nem szívesen osztja meg az egyszeri felhasználókkal. Küzdenünk kell értük, és keresgélni kell nem is keveset:

Az egyszerűség ára:

http://www.demystifyingusability.com/2007/02/is_googles_busi.html

http://www.jnd.org/dn.mss/the_truth_about.html

Funkciók egy helyen

Erre jó megoldás az iGoogle oldal, amit azonban szintén eléggé elrejtenek. Sajnos  a Google sokkal többet tud, mint gondolnánk, de ezeket ügyetlenül besöpri a szőnyeg alá. Nagy árat fizet a látszólagos egyszerűségért, hisz versenytársai, mint a Bing, könnyen támadják ott is, ahol egyébként erős lenne.
)

  1. kereso szerint:

    Nagyon érdekes a cikk, már előre félek, mi lesz ha a Johu kerülne sorra 🙂

    Mindenesetre a keresési példád a johu-n jobban vizsgázik:
    http://www.johu.hu/searchresult.jsp?sc=933&q=ingatlanjaitokra&un=johu

  2. TLoF szerint:

    Erről egy régi cikk jut eszembe.

    http://www.meangene.com/google/design_for_google.html

    Avagy minek kellene megfelenie a google.com -nak hogyha a saját optimalizálási szabályai vonatkoznának rá.

  3. Sárközy Zsolt szerint:

    Nem nagyon vitatkoznék a témában Rung Andrással, más kérdés, hogy nálam pl. nem a Google főoldalán kezdődik egy Google keresés . . .

    Nem tudom azonban elfelejteni a Felhasználó véleményét 1998-ból, egy ügyviteli szoftver frissítése előtt pár perccel: Biztos nagyon jó, de nem lehetne inkább a régi?

    Állandóság. Kiszámíthatóság. (= Megbízhatóság) Ritka dolgok . . .

  4. Asszem szerint:

    Jó cikk, bár ezek többsége engem nem annyira zavar, mint a Gmail legfelső menüsávjának néhány értelmetlensége:
    “Settings | Older version | Help | Report Gmail bug | Sign out”

    Ebből az Older Version, a Help, a Report Gmail blog teljesen felesleges, míg az

    “Calendar Documents Photos Reader Sites Web more ▼”

    Nem rossz, de igazán megoldhatnák már, hogy testre szabhassam, a Reader, Documents, kell, viszont a Photos és Sites, pláne a Web nem. Arról nem mis beszélve, hogy ha ide saját linket lehetne berakni (ezt akár egy Labs funkcióként is el tudnám képzelni), az lenne a z igazi.

  5. Áron szerint:

    Bennem az is felmerült, hogy miért nem használja a Google a linkeken a title attribútumot.
    OK, SEO szempontból talán érthető ha nélkülözi de egy nem túl rutinos internet használónak nem jönne rosszul, ha a legfelső menüsorban pl. az iGoogle vagy a fordító feliratú link fölé vive az egeret kapna egy rövid frappáns leírást, miről is szól az adott fícsör.

  6. Miyazaki Jun szerint:

    @Áron: a Googlenek van a legkevesebb szüksége arra, hogy a SEO szempontokkal törődjön. 😀

  7. Sári Márton szerint:

    Katasztrofális elemzés, a lényeget nem érinti.

    – Logó túl nagy: ez a méret van beégetve a felhasználók emlékezetébe, értelmetlen lenne kicsinyíteni, esztétikailag is romlana az egyensúly.
    – Ahhoz képest túl kicsi betűk: normál méretűek.
    – Jó napom van: ha a gombot nem is használom, a query-t nagyon gyakran (Opera aliasszal), tehát a funkcióra szükség van, és gyaníthatóan a lucky queryt általában többet használhatják, mint a gombot. Egyébként szintén olyan dolog, amibe kár belekötni, mert identitásképző ereje van. Ha “értelmetlen” volna, akkor is volna értelme. Ez az elv igaz a többi kifogásra is, és itt kritizálom az egész usability elemzés értelmét is.

    Usability elemzésnek van értelme, de bevált dolgoknál már nem nagyon.

  8. Zsotl szerint:

    “Usability elemzésnek van értelme, de bevált dolgoknál már nem nagyon.”

    Igen.

    Mint tudjuk a qwerty billentyűzet usability szempontból katasztrofális, de mégsem fog sohasem megváltozni, mert ki lesz az aki megtanulja a másikat először?

    “Nem nagyon vitatkoznék a témában Rung Andrással, más kérdés, hogy nálam pl. nem a Google főoldalán kezdődik egy Google keresés . . .”

    Igen.

    Kizárólag beépített keresőből használom én is.

    A szépségről pedig az a véleményem, hogy kíváncsi lennék dollárban kifejezve a Bing váltakozó háttérképei mennyit esznek napi pár száz millió megjelenítés esetén.

  9. Huhhhh András!

    Alapvetően különböző véleményen vagyok a Tiédtől…
    …de nagyon.

    A Google-nak van talán a legjobb usabilityje a világon és ezen nem csak a keresőt értem.
    Egyetlen kérdés. Ha ennyire rossz, akkor hogy lehet hogy ekkora piaci súlyt ért el?

    Mutasson nekem valaki a Gmail-nél sokrétűbb és jobban használható webmail-t!

    Folyt köv.

  10. kázé szerint:

    Alapvetően én is elég használhatónak tartom a Google szolgáltatásait, de azt nem jelenteném ki, hogy elsősorban a használhatósága miatt ért el nagy piaci súlyt. Számtalan népszerű webes megoldás van, ami ergonómiailag csapnivaló, mégis sokan használják. A userek megszokják…

  11. Rung András szerint:

    Zsolt, persze sokaknál nem a nyitón kezdődik a keresés, de ha igen, akkor ezek állnak szerintem. Az a baj, hogy ilyenkor a Google ugyanúgy kezeli magát mintha felnagyítanád a jobb felső sarokban lévő keresőboxot. Az állandóság szintén nagy előny, de egy webes cégnek viszonylag sűrűn frissülnie kell.

  12. Rung András szerint:

    A usabilityben valóban nagy igazság, hogy jól bevált dolgokat nem érdemes vaddisznó módjára piszkálni, de sok esetben egy fájdalmas változás jót hozhat. Ha nem szeretne az ember még ma is így írni: feheruuaru rea meneh hodu utu rea akkor bizony váltani kell. Ha nem szeretnénk, hogy az unokáink pont azonos Google felülettel keressenek 2060-ban, akkor időnként váltani kell.

    Lucky query, opera aliasz stb. ezek egy átlagos felhasználónak semmit sem mondanak. Itt csak olyan dolgok lehetnek kinn, amit az emberek legalább 10%-a rendszeresen használ. Ezt a funkciót senki sem használja, ezt a Googleben is tudják. Kérdezz meg random 100 embert, hogy kinek tetszik, kinek fájnak ha levennénk. Figyeljetek arra, hogy amikor valami hasznosságán gondolkoztok, akkor nem magatokra gondoljatok, hanem a nép milliós tömegeire, akiknek ezek mind értéktelen dolgok, míg amit használnának az el van rejtve.

    A Google logo, igen identitás, csak ehhez képest kicsik a betűk, de szerintem usability szempontból igen rossz, ha a reklám sokkal nagyobb, mint a lényeg.

  13. Rung András szerint:

    Zsolt, a szépség nem feltétlenül a binget jelenti. De a Google szerintem kifejezetten ronda, nem egyszerűen minimál elegáns. Ha megnézed az analyticset, amit később hoztak be a családba (tudom az alapjait nem ők rakták le), az mennyivel igényesebben néz ki.

  14. Rung András szerint:

    Laci, én a Google-t nem tartom a legjobb usability-jű oldalnak. Annak ellenére, hogy piszkáltam, azt gondolom sokban sokkal jobb, mint az átlag, de azt mondani, hogy tökéletes, nos ilyen nincs. Lehet, hogy nem azok a hibái a legégetőbbek, de hibái minden alkalmazásnak vannak, még a mac os x-nek is:)

    A sikere szerintem egyértelműen a jó algoritmusnak és az okos rendszernek köszönhető. Az interface alapvetően egyszerű, könnyen kezelhető, de ez azért nem egy akkora vasziszdasz. Ezt más is hozza, de mégse lett világbajnok. A Google sikere a rendszer. Ez nem meglepő, van ez másutt is. Pl. egy ajánló rendszereknél is nagyon nagy szerepe van a jó ajánló algoritmusnak. Ha ez jó, és kilöksz egy képet, árat, 1 soros leírást a termékről, akkor már sikeres vagy. Szerintem a Google sikerének titka:

    -okos algoritmus, amely a kor színvonalán (!) a legjobb, egyébként elég egyszerű dolog, de még nem nagyon hoztak jobbat
    -4-esre értékelhető usabilty
    -senkit sem bántó, kissé poros design

  15. “Az interface alapvetően egyszerű, könnyen kezelhető, de ez azért nem egy akkora vasziszdasz.”

    Éppen az egyszerűség és a könnyen kezelhetőség az etvasz András. A kereső indulásakor a végletesen egyszerű felület nagyban hozzájárult a sikeres hozzászokáshoz. Hozzászokás után már természetesnek látjuk azt, ami anno nem volt az.

    Egyébként épp nem a Search felületük ami szerintem világszínvonalú, hanem a többi.

  16. Barát Csaba szerint:

    Tudom, tudom nem ergonómia, de az ergonómia blog adhatna annyit magára, hogy nem egy ótvar, utcai csöves skint használ.

  17. Barát Csaba szerint:

    A google kereső kritikájával mélyen egyet értek, ezért csináltam egy ilyet magamnak, én mindig ezt használom.

    http://kristalyszovetseg.hu/kereso/

  18. Sárközy Zsolt szerint:

    Az elmúlt órában megnőtt az input field, valamint a gombok mérete a címlapon és a SERP-ökön is . . . God is very quick these days. 😉

  19. Miyazaki Jun szerint:

    Biztos olvassák a blogot ők is. 😀

  20. Rung Andárs szerint:

    Csaba, tudom, hogy nem a legszebb. Mindig készülök rá csak a hét elején a dilemma: új poszt vagy skin átszerkesztés. Aztán mindig úgy döntök, hogy új poszt. Ennek gondolom mindenki jobban örül, mégha a másik is jó lenne.

  21. Rung Andárs szerint:

    Laci: akkor azért több mindenben egyet értünk. Én sem húzom le a Google-t, de a search felületen lehetne dolgozni. Mint ahogy dolgoznak is. Az is egy dolog, hogy ezzel be lehetett törni 5-10 éve. Helyes, de most már több kell. Ugye jó, hogy működik, jó, hogy egész jó, de ez még nem egy varázslatos felhasználói élmény, hanem stabil mérnökmeló.

  22. zsivago szerint:

    Ízlések és pofonok – az ergonómia is ilyen. Van sokan mások, akiknek a blog szerinti “rossz” jön be. Másrészt mindenben találni hibát – még ebben az oldalban is. Nem véletlen, hogy a yahoo, mint kereső nem népszerű annyira. Ne ítélj, hogy ne ítéltess!

line
footer
Powered by WordPress | Designed by Elegant Themes