Google News SEO – Hír optimalizálás

Tavaly év végén startolt a Google News magyar verziója. Ahogy én látom, egyelőre ez a tény nem kavarta fel nagyon a hírkeresők piacát – a Googlenek még meg kell küzdenie a lokális játékosokkal, mint például a Hirkereso.hu-val. Ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy előbb-utóbb komoly tényezővé fog válni Magyarországon is a Google News, úgyhogy nem árt tisztában lenni azzal, hogy hogyan kell egy-egy hírsiteot optimalizálni ahhoz, hogy itt is jól szerepeljen. Már csak azért sem, mert például a Google.com-on News találatokat is bead a listára – ha nem is most rögtön, de egyszer a .hu-ra is be lesz vezetve ez az opció, szerintem.

A Google News hírforrásait kézileg válogatják ugyan össze, de aztán a különböző híreket automatika rangsorolja: a főoldalon is, és a saját keresőben is. Ha jól SEOzott az adott híroldal, akkor nagy eséllyel fog jó helyen szerepelni a Newsban is, mivel az alapelvek nem sokban különböznek.

Ez kiderül abból a videóból is, amit szeptember elején publikált a Google, és amin Maile Ohye beszél a Google News SEO lépéseiről, elveiről.

Tömören, címszavakban a következők hangzanak el.

1. fázis: Feltérképezés – Crawling

Ugyanúgy egy Googlebot térképezi fel a Google News számára is a tartalmakat. A robots.txt-ben foglaltakat ugyanúgy betartja a bot. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor a honlap tulajdonosoknak lehetőségük van a Webmaster Toolsba egy speciális, Google News Sitemap-et beküldeni.

2. fázis: Csoportosítás – Grouping

Hogy mi kerül ki a Google News főoldalára, azt leginkább a szerkesztői érdeklődés (editorial interest) dönti el. Itt nem a dublini központban a Googlenek dolgozó szerkesztőket kell elképzelni – hanem szintén automatizmust. Ha ugyanaz a sztori feltűnik több különböző hírsiteon, akkor az valószínűleg fontosabb, mint az, amelyik kevés helyen. Ha teszemazt, az Index, az Origo, a Figyelőnet és x darab másik, fontos site is lehozza ugyanazt a sztorit (pl. Barack Obama megnyerte az elnökválasztást), akkor az nyilván fontosabb, mint teszemazt, Miyazaki Jun épp blogot ír. (Tudom, szerintem is igazságtalan ez a világ.) Ezek kialakítanak egy ún. story clustert, egy-egy hírcsoportot. Ezen belül megy le egy story ranking, azaz hogy melyik oldal kapcsolódó híre hányadiknak jelenik meg egy News keresés során, vagy a News főoldalán.

Story ranking

Node, mik befolyásolják az adott clusteren vagy keresésen belüli rangsort? Nem a bejövő linkek száma – a videó szerint legalábbis nem számolja a Google News a bejövő linkeket on-the-fly. Épp ezért a PageRank sem játszik szerepet a rangsorolásban. A legfontosabb a hivatkozás – és most nem link, hanem Citation Rank értelemben gondolunk erre. A hír oldalak (legalábbis külföldön) gyakran beírják (mégha link nélkül is), hogy az “XY hírsite tudósítása szerint”. Azaz, forrásmegjelölés történik. Ezekből a forrásokból igyekszik a Google megállapítani, hogy ki lehetett az első tudósító.

Léteznek azonban megbízható források – trusted sources -, amelyek előnyt élveznek a többiekkel szemben. Ez sem humán döntés, hanem algoritmikus. Ha egy site jelentős mértékben több klikket kap, mint a többi, akkor az megbízhatóbbnak számít.

Ez a megbízhatóság is relatív azonban: egy VG.hu nyilvánvalóan megbízhatóbb lesz a Gazdaság kategóriában, mint mondjuk az SFportal – Szórakozás kategóriában viszont valószínűleg nagyobb esélyünk van. 🙂 A kategóriák mellett kiemelt szerepe van a lokalizációnak is – a Financial Times nyilván 100%-ig megbízható és releváns az USA-ban, de Indiában mondjuk háttérbe szorul a helyi újságokkal szemben.

Title rulez

Ahogy a “normál” SEO folyamán, úgy a Google News optimalizálás esetében is különös gondot kell fordítani a title-re. Hiába tűnik tehát “kreatívnak” a “Lecsukták a pedofil rendezőt!” címadás – ha épp csak a rendező neve hiányzik a titleből, akkor nem fog jó rangsorolást kapni a cikk. Ha híroldalad van, és ügyeltél a SEO-ra, akkor ezt a lécet meg fogod ugrani a Google News-ban is.

Ne törd meg a cikk törzsét

A cikk tartalmat ne tördeld szét – ne legyen például a cikk közepén “Kapcsolódó hírek” rész, vagy bármi egyéb, ami megtöri a szöveget. (Kép, és banner ilyen szempontból nem számít)

Ha már képek…

Akkor a jpg formátum a preferált a Google News számára. A kép legyen nagy méretű lehetőleg, és helyezkedjen el a cím közelében: a Google News rendszere ebből fogja lekicsinyíteni saját méretre a cikkhez tartozó képet.

Google News Sitemap

Létezik egy Google News Sitemap formátum, amit ugyanúgy a Webmaster Toolsba lehet beküldeni, mint a sima sitemapet. Ez segíti a robotot abban, hogy jól dolgozza fel a friss híreidet. (Nekem nincs ilyen pozitív tapasztalatom vele, a következő pontban megírom, miért.)

Minimum három számjegyű, egyedi azonosító az URL-ben

A Google News akkor tudja feldolgozni a siteot, ha van egy legalább 3 számjegyű, cikkenként egyedi azonosító az URL-ben. Ez ne legyen dátum / évszám, hanem egy egyedi ID. Elméletileg, ha a Webmaster Toolsban van News Sitemap feltöltve, akkor ez nem kötelező. Gyakorlatilag nekem az a tapasztalatom, hogy kellett mindenképpen – az SFportal részéről egy hétig csak egy District 9 kritika jelent meg a Google Newsban: rájöttem, hogy azért, mert ott az URL-ben legalább egy db 9-es szerepelt. Amint lecseréltem a permalink struktúrát (persze 301 redirectelve a régi URL szisztémát az újra), abban a pillanatban be is került az utóbbi pár nap cikk mennyisége a Google Newsba.

Minőségi tartalom

És persze nagyon fontos a minőségi tartalom – enélkül egyáltalán nincs is esélyed bekerülni a Google Newsba. Nem állhat csak duplikációkból, sajtóközleményekből egy site, egyedi tartalomra van szükség.

Még sok-sok apróságot meg lehet tudni a lenti videóból, ajánlom megtekintésre mindenkinek

PS.: Egyetlen személyes meglátás a részemről még a végére. Írtam régen a TrustRankről, hogy mennyire befolyásolja a helyezéseket. Bizonyítékom nincs rá, de úgy gondolom, hogy a Google News-ba való bekerülés pozitív irányba mozdítja el a site TrustRankját is. Hiszen ide csak szerkesztői döntéssel, és nem automatikusan kerülhet be egy site – azaz, ellenőrzött, megbízható oldalak szerepelnek itt. Mióta bent vagyunk az SFportallal is a Google Newsban, 15-20%-ot emelkedett a keresőkből érkező forgalom, néhány napon belül – ezt persze más is okozhatta, nem objektív bizonyíték, mégis, én erre tippelek a leginkább.

line
footer
Powered by WordPress | Designed by Elegant Themes